Målgruppe Børnehaver og vuggestuer - typisk som oplæg til personalemøder.
Formål At imødekomme lovkravet om, at børnehaver og vuggestuer nu skal inddrage forberedelse til tidlig læseindlæring i dagtilbuddet.
Varighed 90-120 minutter inkl. oplæg og debat.
Beskrivelse
Hvis man allerede i børnenes tidlige år har fokus på sprog og læsning og arbejder målrettet med dette, fremmer det den sproglige udvikling og de tidlige læsefærdigheder.
Det er optimalt, hvis daginstitutioner bevidst arbejder med sprog og bogstaver. Dermed forebygger vi, at børn får læsevanskeligheder, når de starter i skolen.
Dialogisk læsning er en enkel og effektiv metode til at understøtte børns tilegnelse af tale- og skriftsproglige kompetencer.
Desuden kan dialogisk læsning nemt tilpasses de øvrige pædagogiske tiltag i dagtilbuddet.
Brugen af dialogisk læsning med inddragelse af de understøttende sprogstrategier er en metode,
som lægger op til en fælles aktivitet, der tager udgangspunkt i det enkelte barns særlige sproglige forudsætninger.
Det skriftsproglige miljø omkring børnene gør dem opmærksomme på skriftsproget. Af samme grund bør børnene tidligt blive inddraget i skriveprocesserne. Vuggestuer og børnehaver kan derfor være med til at skærpe indsatsen på disse områder.
Vor læsevejleder, Majbritt Brydensholt, vil
Læsevejlederen vil kort fortalt give personalet ideer til, hvordan man kan arbejde med forskellige emner, der fremmer børnenes bogstavkendskab, sprogforståelse og ordforråd.
- et par timer med ideudveksling, livlig debat og motivation til at gå i gang.
Skriv eller ring til os, og fortæl os om din institutions situation og behov.
Pris
Interesseret? Kontakt os for en uforpligtende samtale.
Vi vender tilbage i dag.
Referencer
Vuggestuen Firkanten
Børnehaven Kildehuset
Børnehaven Mariehønen